نمایش صوتی شاهنامه – بهرام گور

نام نمایش صوتی : نمایش صوتی شاهنامه – بهرام گور

مدت زمان فایل صوتی : دو ساعت و بیست و پنج دقیقه

توضیحات :«بهرام گور» پانزدهمین پادشاه سلسله ساسانیان بود که در سال ۴۲۱ میلادی بر تخت نشست؛ اما او به جای پرداختن به امور مملکت، وقت خود را صرف شکار و خوش گذرانی می کرد؛ از این رو وزیرش فرصت را مغتنم شمرده و از غفلت پادشاه سود جست و…

وزیر در این راه با وعده و وعید، «قاضی اعظم» را نیز با خود همراه می کند. آنها اموال افراد متمول را از چنگشان درآورده و آنان را به حبس و اعدام محکوم می کنند. از جمله این موارد دسیسه ای است که برای یکی از سپهسالاران سپاه بهرام می چینند تا علاوه بر اموال وی، همسرش نیز نصیب وزیر مکار شود. وزیر که حرص و طمع پول چشمش را کور کرده است برای پیش بردن اهداف خویش و بدون اطلاع قاضی اعظم دسیسه ای دیگر می چیند و یکی از جاسوسان سابق را از زندان آزاد می کند و به عنوان پیک خود نزد «خاقان چین» می فرستد.

آیا همسر وزیر به دسیسه‌های او پی خواهد برد؟

و اما وزیر تا کجا نقشه‌هایش را درست پیش می‌برد؟

زندگی « بهرام گور » سراسر بزم و رزم، سرور و خوشگذرانی همراه با نیروی جسمی بسیار بود، چنانکه ضرب شمشیر او را پدیدآورنده دره‌ها دانسته‌اند. او نخجیرکاری زبردست، شاهی سخاوتمند و محبوب و مسامحه کار برای رعایا است و در ادبیات فارسی و افسانه‌های مردمی، دستمایه داستان‌های پهلوانی و عاشقانه بوده و از این نظر شاید شخصیتی بی نظیر باشد. معروف‌ترین داستان‌های منظوم درباره بهرام گور، در «شاهنامه» و «هفت پیکر» و شمار بسیاری از منظومه‌های تقلیدی از «خمسه» آمده است.

افزون بر این، استفاده تلمیحی از شخصیت و عناصری از داستان‌های زندگی او در جای جای ادب فارسی به چشم می‌خورد.داستان بهرام گور در بخش تاریخی شاهنامه و شمار بسیار ابیاتی که به سرگذشت او اختصاص یافته، نشان از علاقه «فردوسی» به شخصیت او دارد. بهرام گور شخصیت نخست «هفت پیکر» یا «هفت گنبد» چهارمین «مثنوی خمسه نظامی» است.

روال داستان همانند داستان شاهنامه است، با این تفاوت که نوشخواری‌های بهرام و به ویژه قصه هفت شاهزاده همسر او، محور داستان قرار می‌گیرد. هفت گنبد نمادی از هفت اقلیم و هفت فلک است و سیر بهرام در این هفت گنبد مفهومی نمادین دارد. پس از پایان یافتن قصه‌های هفتگانه شاهزادگان، سرگذشت بهرام جز در داستان به جزا رساندن وزیر ستمکار «راست روشن» تاهنگام مرگ اسرارآمیز و ناپیدایی او، فراز و فرود چندانی ندارد.

 

 

کارگردان : علی عمرانی

ترجمه / اقتباس شنیداری : بابک صفی خانی

تهیه‌کننده رادیویی : ماهداد توکلی

سردبیر رادیویی : نادر برهانی مرند

افکتور : فرشاد آذرنیا

صدابردار : علی حاجی نوروزی

بازیگران : آحمد آقالو , رضا عمرانی , محمد عمرانی , پیام حسینیان , بیوک میرزایی , محمد آقامحمدی , سینا نیکوکار , مهرخ افضلی , فریبا متخصص , مهین نثری , حمید یزدانی , بهروز مسروری , فریدون محرابی , احمد گنجی , علی زرینی , مهرداد ضیایی , عباس وفایی , علی اصغر دریایی , علی میلانی , علی تاجمیر , عباس توفیقی

قبلی «
بعدی »