ضرب المثل های شاهنامه – بخش هفدهم – پشیمانی آنگه نداردت سود

ضرب المثل ( دستانزد ) : پشیمانی آنگه نداردت سود

توضیحات ضرب المثل : درود بر شما مهربانان. همانطور که می دانید یکی از بخش های جاری در این انجمن بررسی و استخراج اشعار کنایی و دستانزد (ضرب المثل) گونه است ، به راستی که از این اثر جاودانه همه چیز می توان استخراج نمود ولی این مهم بسته به نگرش و توانایی ما دارد ،،،و گرنه همه چیز در آن مستتر است.

ببینیم امروز چه یافته اییم …در داستان نبرد دوازده رخ پس از لشگرکشی ایرانیان و تورانیان ..گودرز و پیران به هم می رسند و پیام هایی مابین آنها رد و بدل می گردد که طی آن پیران تلاش در منحرف ساختن گودرز می کند ولی گودرز توسط گیو پیام هوشمندانه ای به سوی او می فرستد که در آنجا شاهد چنین ابیاتی هستیم :

گرین گفته های من نشنوی         –         بفرجام کارت پشیمان شوی

پشیمانی آنگه ندارت سود         –         که تیغ زمانه سرت را درود

سخن از بیت پایانی است …باید بدانیم که این ابیات فقط یک پیام ساده به یک مخاطب دیگر نمی باشد …اینها پیام ها و سخن ها برای آیندگان دارد …پس چه نکوست اگر قرار به پشیمانی است به موقع به هنگام باشد نه خیلی خیلی دیر …اصل اینجاست که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.

البته این ترکیب با صورت های زیبای دیگر نیز در کتاب به کار رفته که یک نمونه آن به شکل زیر می باشد :

پشیمانی آنگه نداردت سود         –         که برخیزد از بوم آباد دود

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »