ضرب المثل های شاهنامه – بخش نهم – آهسته دل

ضرب المثل ( دستانزد ) : آهسته دل

توضیحات ضرب المثل :درود بر عزیزان گرانقدر ، یکی از آثار نکوی شاهنامه پژوهی ،سخن وریست و هرچه خواننده به آن دقیق تر میشود بالطبع نحوه بیان خود را شیواتر و البته گیراتر میکند. استفاده از دستانزدها یکی از برجسته ترین تکنیک های سخن وری است و می توانید با استفاده از آن علاوه بر تاثیر بالاتر سخنان خود،فحوای کلام را به آسانی انتقال دهید. به همین منظور بخش دستانزدها را در انجمن داریم تا با کمک از آنها و آشنایی بیشتر ، راهی روشن برای شما مهربانان ایجاد نماییم . باری برویم به سراغ دستانزد زیبای دیگر :

در داستان زیبای سیاوش زمانی که گرسیوز کینه ساز با تلاش های سیاه فراوان افراسیاب را به سیاوش بدبین می کند و افراسیاب با کوته فکری تمام تصمیم به کشتن سیاوش می گیرد ، برادر کوچکتر پیران به نام پیلسم که مردی پرهنر و دانا بود به شاه سخنانی پند آموز می گوید تا او را از این کار باز دارد و اینجاست که شاهد چنین ابیات زیبایی هستیم

که آهسته دل ، کی(کم) پشیمان شود       –        هم آشفته را ،هوش درمان شود

شتاب و بدی ، کار آهرمنست      –        پشیمانی جان و رنج تنست

دقیقا همانگونه که در زبان محاوره امروزی می گوییم عجله کار شیطان است . پس بدانیم صبر و شکیبایی هیچ وقت پشیمانی ندارد و شتاب و بدی نه تنها موجب پشیمانی است بلکه باعث رنج و زحمت هم میگردد….و حتما می دانید که در داستان های بعدی چه آثار مخربی داشت. آری …اینگونه است راه و روش آموختن از کتاب و چه زیبنده است گر بکار بریم.

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »