ضرب المثل های شاهنامه – بخش شصتم – دوستان شایسته و ارزشمند

ضرب المثل ( دستانزد ) : دوستان شایسته و ارزشمند

توضیحات ضرب المثل : با درود به پیشگاه یاران و هموندان گرامی انجمن. آدینه ای دیگر از راه رسید و بر آن هستیم که با بیتی پند آموز از حکیم دانای طوسی، در خدمت شما سروران و هم زبانان عزیز باشیم. در ادبیات پارسی، همواره به دوستی کردن به افراد شایسته تاکید شده است و ” انتخاب دوست باوفا ” همیشه توسط گویندگان و شاعران بزرگ فارسی زبان توصیه می شد. حکیم فردوسی در شاهنامه ی بی مانند خود، دوست خوب و ” یار موافق ” را موجب شادکامی و خوشبختی انسان برای رهایی از غم و اندوه میداند و بارها به تاکید اشاره نموده است که دوستانی برگزین تا در سختی و دردمندی یاریگر و دستگیر تو باشند.

یکی از این قبیل ابیات، در بخش پندهای کسری و بوزرجمهر گنجانده شده است:

همان دوستی با کسی کن بلند         –         که باشد به سختی تو را سودمند

شاید این بیت و ابیات شبیه به این در گذشته های دور و نزدیک بیشتر در بین ایرانیان به عنوان دستانزد و مَثَل رواج داشت، و اکنون چه نیکوست که این نوشته های فاخر، باز هم در جامعه ی ایرانی بر زبانها افتند و دل و جان هر ایرانی را شادمان تر کنند. در پایان از بین صدها قطعه و شعر مشابه با همین مضمون، به دو بیت از شعر سعدی اشاره میکنیم:

دوست مشمار آن که در نعمت زند         –         لاف یاری و برادر خواندگی

دوست آن باشد که گیرد دست دوست         –         در پریشان حالی و درماندگی

پیروز و شاد باشید.

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »