ضرب المثل های شاهنامه – بخش صد و چهاردهم – راهنمایی و مشاوره طلبیدن از صاحب رای و اندیشه

ضرب المثل ( دستانزد ) : راهنمایی و مشاوره طلبیدن از صاحب رای و اندیشه

توضیحات ضرب المثل :

شاهنامه فقط افسانه ، سرگذشت پهلوانان ، قهرمانان و گردان گردن فراز نیست بلکه درس زندگی است ، ثمره و میوه باغ دانش بزرگ مردی چون فردوسی است ، اگر خوب بنگری ، از سایه این سرو بلند میتوان فایده ها برد واز باغ حکیمانه فردوسی می توان بر و میوه فراوان چید و رمز معانی و مفاهیم خردمندانه آنرا کشف کرد و بر این نیکو سخن و نامور نامه ، گشاده زبانی فردوسی و جان افروخته وی، آفرین فرستاد. در این اشعار پر مغز و نغز ، حکمت ، روش های زندگی فردی و اجتماعی و حتی اندیشه های مدیریتی می توان یافت که بایستی سرمشق همه ی ما قرار گیرد .
سرتاسر شاهنامه مشحون از حکمت ، پند و عبرت گرفتن از روزگار است که از زبان اسطوره ها و پهلوانان بیان می شود یا خود حکیم فردوسی این پیام ها را به خواننده میدهد
بسیاری از ابیات شاهنامه در طول زمان بعد از فردوسی به صورت پند و دستانزد بکار رفته است و یا بعضی از ابیات خود برگفته از دستانزدهای رایج در دوره فردوسی بوده است.

یکی از اشعار استوار و موجز و زیبای حکیم فردوسی

🔰کسی را کجا کور بد رهنمون
بماند به راه دراز اندرون

حکیم در بیتی کوتاه و پرمعنا می گوید :
بایستی هر انسان در زندگی شخصی یا مدیریت و مسئولیتهای اجتماعیش با هشیاری و درایت و منطق، وظیفه و کارش را انجام دهد و اگر خود بر همه امور آگاه نیست و اطلاعات کافی ندارد یا توان تجزیه و تحلیل و اخذ تصمیم درست و منطقی را در خود نمی بیند ، باید از راهنمایی و مشورت دانندگان و مشاوران استفاده کند تا فرصت ها را از دست ندهد و عملکردش موجب خسارت ، زحمت و دردسر برای خویش و دیگران نشود.

این بیت را در معنا شاید بتوان معادل
( کوری عصا کش کور دگر شد)

If the blind lead the blind both shall fall into the ditch.

که معمولا به طنز برای مشاورین ناآگاه ،یا مشورت طلبیدن از افراد بی اطلاع که راهنمایشان موجب خرابی بیشتر امور می شود کاربرد دارد
در انجیل متی نیز آمده:
اگر کوری دیگری را هدایت کند هر دو به مغاک خواهند رفت

باشد که بخوانیم و بدانیم و به کار بندیم

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »