نمایش صوتی شاهنامه – سعدا

نام نمایش صوتی : نمایش صوتی شاهنامه – سعدا

مدت زمان فایل صوتی : دو ساعت و پنجاه و چهار دقیقه

توضیحات : پس از بازگشت سیاوش، شاهزاده‌‌ی پاک و خوش‌‌سیمای ایرانی نزد پدرش (کیکاوس)، همسر زیبای کیکاووس که زنی جوان و زیباست، عاشق سیاوش می‌‌‌شود.سودابه یا همان «سعدا» در تلاش است تا با ترفندی سیاوش را به شبستان کاخ بیاورد، اما سیاوش نمی‌‌پذیرد. تا اینکه سودابه به بهانه‌‌ی انتخاب همسر برای آن شاهزاده‌‌‌ی جوان، از کیکاووس می‌‌خواهد او را به شبستان بفرستد. کیکاووس نیز سیاوش را مجبور به رفتن می‌‌کند.

در شبستان، سودابه، به همراه ندیمه‌‌ی خود، سیاوش را از میانِ هفت در می‌‌گذراند و هر هفت در را به روی او می‌‌بندد و برای برانگیختنِ مهر سیاوش، قصه‌‌ی خود را این‌‌گونه بازگو می‌کند که او دخترِ شاه بوده که بعد از نبرد پدرش و کیکاووس، پدرش شکست می‌خورد و ناچار می‌‌شود سودابه را به کاووس ببخشد. رستم به فرمان کاووس، جوانی را که عاشق سودابه بود، می‌‌‌کُشد تا سودابه نصیب کاووس شود.

ابوالقاسم فردوسی طوسی (زاده‌ی ۳۲۹ هجری قمری – درگذشته‌‌ی ۴۱۶ هجری قمری) شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سراینده‌ی شاهنامه، حماسه‌‌ی ملّی ایران، است. برخی فردوسی را بزرگ‌ترین سراینده‌ی پارسی‌گو دانسته‌اندکه از شهرت جهانی برخوردار است. فردوسی را «حکیم سخن» و «حکیم طوس» نیز گویند.

فردوسی دهقان و دهقان‌زاده بود. او آغاز زندگی را در روزگار سامانیان و هم‌زمان با جنبش استقلال‌خواهی و هویت‌طلبی در میان ایرانیان سپری کرد. قسمتی از شاهنامه‌‌ی فردوسی را که مربوط به عشق ناپاک سودابه به سیاوش است، برای شما عزیران انتخاب کرده‌ایم. پیشنهاد می‌‌کنیم این داستان را بشنوید؛ چراکه شنیدن شاهنامه نیز به اندازه‌‌ی خواندنش جذاب است.

 

 

کارگردان : صدرالدین شجره

ترجمه / اقتباس شنیداری : بابک صفی خانی

تهیه‌کننده رادیویی : محمد مهاجر

سردبیر رادیویی : نادر برهانی مرند

افکتور : فرشاد آذرنیا

صدابردار : علی حاجی نوروزی

بازیگران : رویا فلاحی , سعیده فرضی , رضا عمرانی , احمد گنجی , اسماعیل بختیاری , مهدی طهماسبی , علی میلانی , محمد پورحسن

قبلی «
بعدی »