نمایش صوتی شاهنامه – افسانه ایرج

نام نمایش صوتی : نمایش صوتی شاهنامه – افسانه ایرج

مدت زمان فایل صوتی : دو ساعت و بیست و هشت دقیقه

توضیحات : پس از گرفتار شدن ضحاک به دست فریدون و بر تخت نشستن فریدون، او خوابی دید که خوابگزاران، آن را اینگونه تعبیر کردند: وی را سه پسر خواهد بود که دو پسر بزرگ تر، پسر کوچک تر را خواهند کشت، مگر.اگر فریدون در تقسیم ملک خویش و مهر خویش، تساوی را رعایت کند، به گونه‌ای که رشک آنها برانگیخته نشود چنین نزاعی نیز اتفاق نخواهد افتاد.پس از خواب دیدن و تعبیر خواب، فریدون سرزمین‌های پهناور تحت شاهی خود را بین فرزندانش تقسیم کرد. روم را به سلم، چین و آنسوی جیحون را به تور، و ایران را به ایرج داد.

زیرا می‌خواست کوچکترین فرزندش که ایرج بود در کنار او باشد. پس از تقسیم سرزمین‌ها در بین سه پسر، دو پسر فریدون(سلم و تور) اعتراض خود را از این تقسیم ناعادلانه پدر به گوش فریدون رساندند و او را به جنگ تهدید کردند.ایرج که از ناخشنودی برادرانش در تقسیم سرزمین‌ها آگاه شده بود، بدون اطلاع پدر به سوی برادران خشمگینش رفت تا آنان را به آشتی فراخواند. او فقط به همسرش که باردار بود اطلاع می‌دهد. ابوالقاسم فردوسی طوسی (زادهٔ ۳۲۹ هجری قمری – درگذشتهٔ ۴۱۶ هجری قمری، در طوس، خراسان)، شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه، حماسهٔ ملی ایران، است. برخی فردوسی را بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو دانسته‌اند که از شهرت جهانی برخوردار است. فردوسی را حکیم سخن و حکیم طوس گویند.

 

 

کارگردان : صدرالدین شجره

ترجمه / اقتباس شنیداری :بابک صفی خانی

تهیه‌کننده رادیویی : ماهداد توکلی

سردبیر رادیویی : نادر برهانی مرند

افکتور : فرشاد آذرنیا

صدابردار : علی حاجی نوروزی

بازیگران : مهین نثری , احمد آقالو , پیام حسینیان , رضا عمرانی , امیر جوشقانی , بهرام ابراهیمی , سعیده فرضی , مهرداد مهماندوست , هادی کمالی مقدم , احمد شمس آصف , نازنین مهیمنی , علی زرینی , محمدرضا علی , مهرداد عشقیان , نورالدین شجره , امیر بختیاری , فریبا متخصص

قبلی «
بعدی »