ضرب المثل های شاهنامه – بخش چهل و سوم – از آواز روبه نترسد پلنگ

ضرب المثل ( دستانزد ) : از آواز روبه نترسد پلنگ

توضیحات ضرب المثل : درود بر دوستان و یاران جان ، صبح آدینه تون بخیر و شادی. طبق روال هر هفته جمعه ها یک بیت از ابیات شاهنامه را که جنبه دستانزد و تمثیلی دارد را بررسی می کنیم. بیتی که امروز برای شما انتخاب کرده ام از داستان طلخند و گو است.

بخش یازدهم داستان

آنجا که طلخند و گو هیچ کدام از پادشاهی کوتاه نیامدند و در نتیجه رو به روی هم در میدان جنگ قرار گرفتند. در نبرد نخست طلخند شکست خورد و گو خسته شده بود ، پیکی نزد طلخند روانه کرد و حرف دلش را گفت و پیشنهاد داد که بسوی دریا بروند. طلخند پس از شنیدن سخنان فرستاده گو، رو به سپاهیان گفت که چرا گو چنین پیشنهادی داده اگر قرار است بجنگیم چه فرقی می کند کجا.

سپس رو به سپاهیان خود :

اگر یار باشید با من به جنگ         –         از آواز روبه نترسد پلنگ

روبه نماد انسان ترسو و پلنگ نماد انسان شجاع و دلیر ،  پلنگ از آواز روبه نمی ترسد و انسان شجاع نیز از رجز خوانی های انسان ترسو هراس ندارد.

از کسانی که در ظاهر شلوغ و پر شر و شور هستند همه چیز خود را عیان می کنند نباید ترسید اما کسانی که ساکت و بی صدا و به نظر بی آزار هستند و چه بسا خطرناکند ، دقیقا حکایت همین مصرع است که پلنگ از روباه که سر و صدا می کند نمی ترسد. و شاید بتوان معادل این ضرب المثل قرار داد :

از آن نترس که های و هوی دارد         –         از آن بترس که به تو دارد

اگر بخواهم این مصرع را به زبان ساده برای شما بگویم مفهوم آن اینچنین است :

که انسان شجاع از یاوه گویی و رجز خوانی های انسان ترسو هیچ هراسی ندارد ، زیرا می داند که این حرفهایش تنها باد در مشت است و هیچ وقت عمل نخواهد کرد . امیدوارم در اطراف شما انسانهای روبه صفت نباشد و اگر هست ، چون پلنگ از یاوه گویی هایش نترسید.

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »