ضرب المثل های شاهنامه – بخش صد و بیست و دوم – رهانیست از مرگ پران عقاب

ضرب المثل ( دستانزد ) : رهانیست از مرگ پران عقاب ، چه در بیشه شیر و چه در ماهی آب

توضیحات ضرب المثل :

شاهنامه، تنها از آن جهت مهم نیست که سرگذشت ایران قدیم است و داستانها و افسانه‏ های ملی ما را که نماینده فرهنگ و رسوم و عادات گذشته ملت ماست، زنده کرده و درس میهن دوستی به خواننده آموخته، بلکه از این جهت نیز اهمیت دارد که گرانبار از حکمت و اخلاق است و راه و رسم زندگی کردن در این جهان را به ما می ‏آموزد و ما را به رستگاری رهنمایی می‏کند.

حکیم آنگونه که از اندیشه و باورش چشم می داریم در هر فرصت و مجال زبان به اندرز گشوده و در قالب ابیات و دستانزدها و کنایاتی کوتاه اخلاقیات را به خواننده یادآور شده و هنر چگونه زیستن را به او می آموزد

از مهمترین و برجسته ترین نکات مورد اشاره ی او یادآوری مرگ و ناپایداری دنیا به صاحبان زر و زور فریفته از جاه و مقام است که در هر فرصتی می کوشد تا با بیتی و کلامی دلنشین تلنگری براندیشه و ذهن آنها زده و انسانیت را فرایادشان آورد .

🔰رهانیست از مرگ پران عقاب
چه در بیشه شیر و چه در ماهی آب

فردوسی در تمام مراحل زندگی مرگ را به یاد می آورد و تأکید می کند،که چراغ عمر هر زاده ای با تند باد مرگ خاموش می شود. و(ساز و نهاد هر تولّدی)، (سرانجام هر زایشی)، بهره مندی از (بستر خاک)و (بالینی از خشت) است پس آنچه انسان بر پاسداشت آن باید بکوشد نام نیک و هنر انسانیت است که تن مرگ راست.

رهانیست از چنگ و منقار مرگ
پی پشه و مور با پیل و کرگ .

هـمـه مــرگ رایـیـم پــیـر و جـوان
کـه مـرگ است چـون شیر و ما آهوان

بمـیـرد کــسـی کـو ز مـادر بــزاد
بـه داد خــدا دل بــبــایــد نــهـاد

باشد که بخوانیم و بدانیم و بکار بندیم

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »