ضرب المثل های شاهنامه – بخش سی و نهم – دیدن و عبرت آموختن

ضرب المثل ( دستانزد ) : دیدن و عبرت آموختن

توضیحات ضرب المثل : با درود خدمت یاران و همزبانان گرامی ، با آرزوی روز تعطیلیِ شاد، برای این بخش، بیتی از شاهنامه ی سترگ را برای شما برگزیدیم و باهم مرور میکنیم. امید که پسند بزرگواران و یاران افتد. همانطور که میدانید بسیاری از ابیات شاهنامه یا مستقیما وارد دستانزد و مثالهای زبان فارسی شده اند یا بصورت غیر مستقیم به آنها اشاره دارند. در این بیت برگزیده از اندرزهای بوزرجُمهر و کسری، شاعر به سادگی و با هشداری حکیمانه، آدمیان را به آرامش و صلح دعوت میکند و البته مانند همیشه به ناپایداری گیتی نیز اشاره دارد:

چو زان تاجداران جهان شد تهی         –         تو تاج فزونی چرا بر نهی؟

ما در جهانی هستیم که بزرگانی چون کیخسرو، جمشید، طهمورث، هوشنگ، #فریدون و تاجدارانی بزرگ را در خود بلعیده. وقتی آگاه هستی که جهان از این بزرگان و نامداران تهی می شود؛ چرا اندیشه فزونی در سر می پرورانی. زیاده خواهی و خود بزرگ بینی را کنار بگذار و آرامش برگزین ، در انتها، شعری منسوب به خیام را که شبیه به همین پیام شاهنامه دارد تقدیم شما میکنیم:

ای دیده اگر کور نه ای گور ببین         –         وین عالم پر فتنه و پر شور ببین!

شاهان و سران و سروران زیر گِلند         –         روهای چو مه، در دهن مور ببین

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »