نام مکان جغرافیایی در شاهنامه : شوشتر

نام فعلی مکان جغرافیایی :   شوشتر

نام های دیگر مکان جغرافیایی در شاهنامه:  ششتر، تستر

شرح مکان جغرافیایی:

شوشتر: در شاهنامه نام این شهر باستانی ولایت خوزستان (۷ خوزیان، اهواز) تنها به مناسبت احداث پل مجاور آن به امر شاپور اول ساسانی توسط اسیران رومی آمده است ( پل شوشتر). اما خود شهر شوشتر که آن را ششتر، و اعراب تستر نوشته و خوانده اند، از شهرهای کهنسال ولایت خوزیان در کنار یکی از شاخه های رود کارون ظاهرا مرکب از دو کلمه «شوش اتر» بوده است.

طبق فرهنگنامه معین در عهد عیلامیان شهر هیدالو ظاهرا در موضع شوشتر کنونی بوده و سپاهیان آسور بانیبال در دنباله فتوحات خود بدانجا رسیدند، قدیمی ترین آثار به دست آمده می رساند که شوشتر در زمان ساسانیان وجود داشته، در عهد قاجاریه کرسی خوزستان محسوب می شده است، شوشتر امروزه شهرستانی است در خوزستان، واقع در مغرب مسجد سلیمان، در زاویه حادث بین کارون و گرگر، در ۶۴ کیلومتری محلی که کارون وارد جلگه میان آب می شود».

پارچه های بافت شوشتر که به تستری شهرت داشته بسیار نفیس بوده است به گونه ای که در قرن چهارم هجری (دهم میلادی) پرده کعبه را در شوشتر تهیه می کرده اند. اکنون نیز پارچه های دستباف شوشتر از ظرافت خاصی برخوردار است. پل و حفره های طبیعی مجاور آن که آب از آنها جاری است بسیار زیباست، در رساله شهرستان های ایرانشهر آمده است که «شهرستان شوش و شوشتر را شیشین دخت زن یزدگرد پسر شاپور ساخت، که دختر رأس الجالوت شاه جهودان و مادر بهرام گور بود».

قبلی «
بعدی »