ضرب المثل های شاهنامه – بخش سی و پنجم – چشم سوزن شدن

ضرب المثل ( دستانزد ) : چشم سوزن شدن

توضیحات ضرب المثل : درود بر عزیزان همراه ، امیدوارم آخر هفته خوبی داشته باشید. بپردازیم به دستانزد امروز و بیت زیبای امروز بیت امروز ما از داستان رزم خاقان چین با هیتالیان هست.

بخش هفتم داستان ،  که فرستاده ای از سوی خاقان نزد نوشین روان می رود و وقتی باز می گردد و برای خاقان چین دیده هایش را تعریف می کند و میگوید تو پادشاه ایران را خوار و ناچیز مدان که شهریاری مانند او ندیدم ، زور فیل را دارد و شیر با آواز او رام می شود و … و در آخر این بیت را میگوید :

اگر دشمنش کوه آهن شود         –         بر خشم او چشم سوزن شود

چشم سوزن نماد خردی و ناچیزی است و مفهوم بیت اینگونه است که :  اگر دشمن پادشاه ایران مانند کوهی از آهن قوی باشد در برابر خشم انوشیروان مانند چشم سوزن خرد و ناچیز است.

سوزن از جمله شی هایی هست که در ضرب المثل های ایرانی زیاد کاربرد دارد : مانند زمین جای سوزن انداختن نبود

و یا مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است، که در همه موارد نماد خردی و ناچیزی است ،  اما در این بیت چشم سوزن گفته شده که اشاره دارد به کوچکی و خردی بسیار.

و در این بیت کوه آهن کنایه از قوی و زورمند است که دشمنی سخت قوی چون کوه آهن در برابر انوشیروان چون چشم سوزن خرد است . امیدوارم آنچنان زندگی کنید که دشمنان شما و دشمنان ایران عزیز در برابر شما چون چشم سوزن خرد و ناچیز باشند. تقدیم دوستان عزیز

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »