ضرب المثل های شاهنامه – بخش بیستم – از تن کوه سنگ به مشت ماندن

ضرب المثل ( دستانزد ) : از تن کوه سنگ به مشت ماندن

توضیحات ضرب المثل : درودها بر فرهیختگان ارجمند ، در مرور شاهنامه این اثر جاودانه همیشه به ابیاتی برمی خوریم که علاوه بر زیبایی خاص کلام ، ساعت ها ما را به فکر مشغول می سازد.

امروز که نگاهی مجدد به داستان فرود سیاوش می انداختم بیت بشدت زیبا و تاثیرگذاری که دائم نیز خود در محاوراتم مورد استفاده قرار می دهم دیدم. آنجا که طوس به دلیل اشتباهات فراوان سپهسالاری را به فریبرز می سپارد و مجدد جنگ سختی مابین ایرانیان و تورانیان در می گیرد در میانه میدان بیتی زیبا از قول گیو به گودرز ، با زبان شیوای حکیم توس بیان می گردد :

ز دانا تو نشنیدی آن داستان         –         که برگوید از گفته باستان

که گر دو برادر دهد پشت پشت         –         تن کوه را سنگ ماند به مشت

روی سخن بیت پایانی است ، به واقع چقدر زیباست نه ؟کافیست تامل و تعمق داشته باشیم ، این ترکیب زیبا که در ادبیات ما نیز پرکاربرد می باشد فقط به اتصال نسبی ، خونی و خویشاوندی اشاره ندارد بلکه سخن از باهم بودن است ، پشت هم بودن ….بطور کلی( ما) بودن که اگر این مهم را دریابیم زمین و زمان را جابجا می کنیم و به راستی که تن کوه به سنگ و خاکی می ماند و سخترین مشکلات هموار می گردد.

این مطلب توسط جناب آقای حمیدرضا رحیمی و گروه بزرگ تلگرامی فردوسی،شاهنامه و شاهنامه خوانی که توسط ایشان مدیریت می شود به وب سایت ویکی شاهنامه ارائه داده شده است.

 

قبلی «
بعدی »