ثبت جهانی توس – درخواست از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

کارزار ثبت جهانی توس از سوی گروهی از دوستداران میراث فرهنگی به راه افتاده است . کارزار درخواست اقدام برای ثبت جهانی توس از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواسته است تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این شهر صورت گرفته و توجه ویژه ای به پاسداری، توسعه و آبادانی آن شود.

در بخشی از این درخواست آمده است : نام توس بیش از هر چیز یادآور فردوسی و اثر شکوهمند او، شاهنامه است. بنای آرامگاه فردوسی همچون نگینی درخشان نام توس را در پهنه ایران و جهان بلندآوازه کرده و بنای باستانی کهن دژ، پس از قرن‌ها، هنوز در شهر توس بر جای مانده است.

به لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز توس به عنوان شهری مهم شناخته می‌شده که در قرون گذشته زادگاه برخی از چهره‌های مهم فرهنگ و اندیشه ایران‌زمین، از جمله جابر بن حیان، دقیقی، فردوسی، شیخ توسی، اسدی توسی، محمد غزالی، خواجه نظام‌المک توسی و خواجه نصیرالدین توسی بوده است.

همچنین در نزدیکی آرامگاه فردوسی ، مقبره الشعرا قرار دارد که آرامگاه شاعرانی همچون احمد گلچین معانی، عماد خراسانی، ذبیح‌الله صاحب کار، محمد قهرمان و غلامرضا شکوهی است. مهدی اخوان ثالث و و محمدرضا شجریان نیز در توس دفن شده‌اند.

طی سال‌های گذشته کوشش‌های فراوانی در جهت توسعه و بهسازی محوطه آرامگاه فردوسی و دیگر بناهای تاریخی در این شهر انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به افتتاح محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی و نصب تندیس شخصیت‌های شاهنامه اشاره کرد. ثبت جهانی شهر توس در یونسکو توجه به این شهر تاریخی و آرامگاه فردوسی را دوچندان کرده و آن را بیشتر در کانون توجه جهانیان قرار خواهد داد.

ما امضاکنندگان این کارزار،خواستار فراهم شدن مقدمات و اقدام برای ثبت جهانی شهر توس به عنوان قلب تپنده ایران‌شهر و توجه ویژه به پاسداری، توسعه و آبادانی آن هستیم. برای خواندن متن کامل این درخواست و امضا به نشانی زیر بروید :

www.karzar.net/tus