نمایش صوتی شاهنامه – فرود جریره

نام نمایش صوتی : نمایش صوتی شاهنامه – فرود جریره

مدت زمان فایل صوتی : یک ساعت و چهل و چهار دقیقه

توضیحات : «فرود» نام فرزند جوان و دلاور «سیاوش» از همسر دیگرش «جریره» است که دژبان مرزی توران زمین بود. فرود با آنکه دژبان توران بود اما از تورانیان دل خوشی نداشت و همواره بدنبال فرصتی برای کین خواهی پدرش از تورانیان بود…

پس از مرگ « سیاوش »، «کیخسرو» فرزند او بر تخت شاهی ایران می نشیند و به کین خواهی پدرش از تورانیان می پردازد. در نخستین گام، سپاهی گران فراهم آورده و «توس» را به سالاری آن بر می گزیند و فراوان او را پند می دهد که در راه تازش به توران از آزار بیگناهان و کشاورزان و … بپرهیزد و از راه بیابان برود چرا که می داند برادرش «فرود» دژبان مرزی توران است ، از همین روی توس را فرمان می دهد که به سوی فرود نرود؛ چرا که ممکن است جنگی میان این دو روی دهد و فرجام چنین جنگی جز بدبختی نباشد.

توس نیز در ظاهر سخنان او را می پذیرد و با سپاهی گران به سوی توران به راه می افتد. اما هنگامی که به دوراهی کوهستان و بیابان می رسد، با بهانه های گوناگون پهلوانان سپاه را هم داستان می کند که امکان رفتن از راه بیابانی نیست و باید از همان راه کوهستانی برویم که فرودِ سیاوش آنجا ساکن است. پهلوانان ایران از جمله «گودرز» در برابر توس می ایستند و فرمان کیخسرو را یادآوری می کنند اما توس بی توجه به آنان سپاه را به راه کوهستانی می راند. توس در راه هر آنچه را که دید از میان برد تا سپاه نزدیک دژ فرود می رسد.

چون فرود دانست که آن سپاه فرستاده ی برادرش به کین خواهی پدرش روانه هستند ، می گوید من نیز با آنها همراه خواهم شد و با «تخوار» به بالای کوه می رود که سپاه را ببیند. تخوار یک یک پهلوانان را از روی درفششان به فرود معرفی می کند. «توس» آنها را بالای کوه می بیند و گمان می کند که جاسوسند. خشمگین می شود و به پهلوانان بانگ می زند : کسی برود و آن دو نفر را بیاورد و اگر نیامدند آنها را هلاک کند…
«سیاوش» شاهزاده ی صلح جوی ایرانی است که قربانی خودخواهی و عملکرد اشتباه پدر و توطئه های گوناگون می شود و به دست «افراسیاب» پادشاه کشور توران به ناحق کشته می شود.

در شاهنامه ی فردوسی او از دو همسر تورانی دو پسر دارد. «کیخسرو از فرنگیس» دختر «افراسیاب» و «فرود» از «جریره» دختر یکی از بزرگان توران. کیخسرو شاه ایران می شود که از ماجراهای زندگی او بسیار گفته و شنیده شده است اما فرود از قهرمانان گمنام و غریب شاهنامه است.

“فرود و جریره” بازنویسی خلاق از سرگذشت دو قهرمان شاهنامه است. بازنویس، این دو قهرمان را از کنج غربت تاریخ و شاهنامه بیرون می کشد و نشان می دهد که چگونه اشتباه های پدربزرگ های فرود یعنی “کیکاووس و “افراسیاب” دامن فرود را همچون سیاوش می گیرد. کتاب گویای « فرود جریره» با زبانی ادبی و عاطفی احوال درونی فرود را در تنهایی و در حسرت پدر بازگو می کند و شجاعت او را در صحنه ی نبرد و سرانجام تراژدی کشته شدن مظلومانه اش را در قالبی نو باز می نمایاند. شنیدن این کتاب، خالی از لطف نخواهد بود.

 

 

کارگردان : صدرالدین شجره

ترجمه / اقتباس شنیداری : بابک صفی خانی

تهیه‌کننده رادیویی : ماهداد توکلی

افکتور : فرشاد آذرنیا

صدابردار : پیروز صدرایی

بازیگران : مهین نثری , میکائیل شهرستانی , نورالدین شجره , حسین فلاح , سعیده فرضی , شهین نجف زاده , نوشین حسن زاده , امیر جوشقانی , ایوب آقاخانی , محمد پورحسن , مهدی نمینی مقدم , پیام حسینیان , احمد آقالو

قبلی «
بعدی »